Kalabakosel gasvavad gagtused ehk õigekirjaalased pingutused

Just taoliste probleemidega olen tegelenud viimasel ajal. G, b, d, k, p, t, kk, pp ja tt on kooliskäijatel nii lootusetult sassis, et masendus tuleb lihtsalt peale. Kui mitmuse lõpu tunnus “d” on võib-olla õnnestunud nendesse väikestesse peadesse salvestada, siis kui mõni neist tähtedest peaks asuma sõna alguses või keskel, siis on ta raudselt valesti.

Helena isegi mõikab, sest tema on hoolikas. Aga Hannal on täiesti savi, mida ta kirjutab. Vahest naerame tema kirjatükke valjusti lugedes mõlemad nii, et pisarad silmis. Ja sugugi mitte pahatahtlikult. Näiteks mida arvata grupeeringust “körlistrink”, mis pidavat tema lemmik olema? OK, inglise keelne jah, aga lihtsalt kirjapanduna näeb see sõna sürrealistlik välja, et naera puruks.

Või näiteks tekitas hiljuti suuri probleeme lihtne sõna “padi”. Kui kirja oli pandud “pati”, palusin kõva häälega sõna öelda ja panna kirja, mida kuuleb. Uus versioon: “bati”:)) Või veel variante: badi, bdii, paati jne

See on lihtsalt nii naljakas ja nii armas.

Siiski. Kuismoodi see badjagunst siis neile ikkagi selgeks saab? Või on mingi nipp selle õpetamisel? Ma nimelt ei mäleta, et mul endal oleks iial taolisi probleeme olnud, sest olen alati kirjutanud kuulmise järgi. Samuti on mul veider mälu, mis jätab automaatselt ja kohe meelde juba nähtud sõnade kirjapildi.

 

 

 

 

 

Advertisements

5 kommentaari so far »

  1. 1

    reet said,

    Meie kooli logopeed ütles, et sulghäälikute õigekiri peab paika loksuma alles kolmandas klassis, varem pole see hädavajalik. Nii et põhimõtteliselt tohib neil aias gasvata buu ja dubli dibu rapada vipu, nagu minu vanim esimeses klassis kirjutas. Muidugi, oleneb natuke koolist ja õpetajast (õbetajast?) ka, aga ma olen aru saanud, et seitsmesed peavad saama sõna häälikud õigesse järjekorda ja täishääliku vajadusel kahekordseks, muude asjadega on aega.

  2. 2

    Kriss said,

    Päris hea:)) Siis on golm aasdat aega gagdusi gasvadada:)))

  3. 3

    geagea said,

    mhmh, ma olen ka aru saanud, et enne peaks tekkima pika ja lühikese täishääliku tunnetus ja sulghäälikud alles pikalt pärast seda. Aega on 🙂 Aga mis aitaks, eks ikka võmalikult palju lugemist. ja ise lugemist, et sõnade kirjapilti näha, mitte vaid ettelugemist. Ma siin püüan juurutada, et 15 min vähemalt loeb iga päev, motiveerin sellega, et siis on koolis lihtsam nii praegu kui ka edaspidi (mis ju igati tõsi).

  4. 4

    Kriss said,

    Jep, meil on ka juba mõnda aega nii, et mitte mina ei loe õhtujuttu, vaid nemad mulle.

  5. 5

    Meil just eelkoolilaps eile kirjutas, et tema lemmik on tikriplus ehk siis tiigripluus 🙂 Ja numbrid kirjutab kõik peegelpildis. Oeh 🙂 Algklassiõpetaja elu pole kerge, aga me kodus ikka drillime ka.


Comment RSS · TrackBack URI

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: